Marmara Bölgesi, beşerî, ekonomik ve doğal sebeplerden dolayı 4 coğrafî
bölüme ayrılmıştır.
Kocaeli Bölümü, Marmara Bölgesi'nde içinde en fazla nüfus gücünü
barındıran, iş istihdamının en büyük olduğu, tarihî bakımdan en önemli
bölümdür.
Adapazarı Ovası'nın doğusundan başlayarak, Silivri'ye kadar devam eder.
Marmara Bölgesi'nin kuzeydoğu topraklarını kapsayan bu bölüm İstanbul
Boğazı ile ikiye bölünür. Doğudaki kısım Kocaeli Yarımadası ve Adapazarı
Ovası, batıdaki kısım ise Çatalca Yarımadası'dır. Bölüm akarsular ile
parçalanmış olup, yer yer tepeliklere sahiptir. Ortalama 150 - 200 metre
yükseklik gösteren bu tepeler plato özelliği taşır.
Bölümün Karadeniz kıyılarını bakan taraflarında ormanlar görülürken,
Marmara Denizi kıyısında bitki örtüsü yerini maki ve zeytinliklere bırakır.
Bölümde toprakları bulunan İstanbul, Kocaeli ve Sakarya illerinin üçünde de
kuzayde yerleşim seyrektir. Nüfus yoğunluğu daha ılıman iklime sahip olan,
güneydedir. Kuzeydeki en öenmli yerleşim merkezi Şile'dir. Buna karşılık
güneyde en önemli yerleşim birimleri, İzmit, Gölcük ve İstanbul'dur.
[]]şeker pancarı, zeytin, sebze üretimi ve tahıl çeşitleridir. Silivri ve
Çatalca ilçelerinde önemli ölçüde hayvansal gıda üretilir. Tereyağı, peynir
ve yoğurt bunların başlıcalarıdır.
Çatalca ilçesindeki ocaklardan çıkarılan grafit işlenmesi için İstanbul'a
gönderilir. Durusu Gölü çevresinde çıkarılan linyit İstanbul'da yakacak
ihtiyacı için kullanılır.
Bölümün böylesine gelişmesinin sebebi Asya ve Avrupa kıtalarını birbirine
bağlayan Boğaz Köprülerinin bu bölüm içinde İstanbul ilinde olmasıdır.
İstanbul ticaret, sanayi, bankacılık, kültür, sanat, medya, ulaşım,
tekstil, kimya, dericilik, kundura, ilaç, cam, besin ve turizm bakımından
Türkiye'nin merkezidir. Tüm bu sunduğu imkânlar dahilinde İstanbul uzun
yıllar durmak bilmez bir göç dalgası ile karşı karşıya kalmış ve bugün
Türkiye'nin toplam nüfusunun 8/1'nin bünyesinde bulundurur. Aldığı nüfus
ile hızla büyüyen İstanbul ili yaşayanlara yeterli altyapı ve konut
sunamamaktadır ve plânsızca büyümektedir. Devlete ve özel sektörün
çabalarıyla şehirde kentsel dönüşüm seferberliği başlatışmış,
gecekondulaşmanın yerini toplukonutlar ile çözme yoluna gidilmiştir.
Günümüzde İzmit, Adapazarı ve Gölcük, İstanbul'un hemen arkasında hızla
büyümektedir. İstanbul ve Adapazarı arası büyük bir sanayi sahasıdır.
Buralarda devlete ve özel sektöre ait birçok tersane, çimento, beyaz eşya
fabrikaları, alüminyum ve petrokimya tesisleri bulunur. Gölcük ilçesi bir
donanma üssü ve askerî araçların yapıldığı bir sanayi merkezidir.
____________________