MADDE 106– Gensoru önergesi, bir siyasî parti grubu adına veya en az
yirmi milletvekilinin imzasıyla verilir.
Gensoru önergesi, verilişinden sonraki üç gün içinde Başkanlıkça
bastırılarak üyelere dağıtılır.
Gensoru önergesi beşyüz kelimeden fazla ise, imza sahipleri beşyüz kelimeyi
geçmeyecek bir özeti bu önergeye eklemek zorundadırlar. Genel Kurulda bu
özet okunur.
Gensoru görüşmeleri Anayasanın 99 uncu maddesi hükümlerine göre yapılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Meclis Soruşturması ve Yüce Divana Sevk
Meclis soruşturması açılması için önerge
MADDE 107– Görevde bulunan veya görevinden ayrılmış olan Başbakan ve
bakanlar hakkında Meclis soruşturması açılması, Türkiye Büyük Millet
Meclisi üye tamsayısının en az onda birinin vereceği bir önerge ile
istenebilir.
Bu önergede; Bakanlar Kurulunun genel siyasetinden veya bakanlıkların
görevleriyle ilgili işlerden dolayı hakkında soruşturma açılması istenen
Başbakan veya bakanın cezai sorumluluğu gerektiren fiillerinin görevleri
sırasında işlendiğinden bahsedilmesi, hangi fiillerinin hangi kanun ve
nizama aykırı olduğunun gerekçe gösterilmek ve maddesi de yazılmak
suretiyle belirtilmesi zorunludur.
Meclis soruşturması önergesinin görüşülmesi
MADDE 108– Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına verilen Meclis
soruşturması önergesi gelen kâğıtlar listesine alınır ve Genel Kurulda
okunur. Okunan önergenin bir örneği, Başkanlıkça hakkında soruşturma
açılması istenen Başbakan veya bakana gönderilir.
Meclis soruşturması açılıp açılmaması hakkında yapılacak görüşmelerin günü,
önergenin verilişinden itibaren bir ay içinde görüşülüp karara bağlanacak
şekilde, bir özel gündem halinde Danışma Kurulunun teklifi üzerine Genel
Kurulca tespit edilir. Bu görüşme günü de ayrıca hakkında soruşturma
açılması istenen Başbakan veya bakana bildirilir.
Sırasıyla, önergeyi verenlerden ilk imza sahibinin veya onun göstereceği
bir diğer imza sahibinin, şahısları adına üç milletvekilinin ve o sırada
görevde bulunsun veya bulunmasın, hakkında soruşturma açılması istenen
Başbakan veya bakanın konuşacağı bir görüşmeden sonra, Meclis soruşturması
açılıp açılmaması hakkında Genel Kurulca gizli oyla karar verilir.
Meclis soruşturması komisyonunun kuruluşu
MADDE 109– Soruşturma açılmasına karar verilmesi halinde,
soruşturmanın yürütülmesi görevi, Anayasanın 100 üncü maddesi hükümlerine
göre, BaşkanlıkçaGenel Kurulda yapılacak ad çekme suretiyle kurulacak onbeş
kişilik bir komisyona verilir.
Komisyon, kendisine bir başkan, bir başkanvekili, bir sözcü ve bir kâtip
seçer.
Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununa göre hâkimlerin davaya bakmasına veya
karara katılmasına engel oluşturacak durumlarda bulunan, Meclis
soruşturması önergesini veren veya daha önce Türkiye Büyük Millet
Meclisinde ya da dışında bu konudaki görüşünü açıklamış milletvekilleri, bu
komisyona seçilemezler.
Komisyonda görevli memur ve raportörler ile stenograf için de aynı hüküm
uygulanır.
Meclis soruşturması komisyonunun çalışma usulü ve süresi
MADDE 110– Soruşturma komisyonu üye tamsayısının salt çoğunluğu ile
toplanır ve toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar verir.
Komisyonun çalışmaları gizlidir. Bu komisyona kendi üyeleri dışındaki
milletvekilleri katılamazlar.
Soruşturma komisyonu, raporunu Anayasanın 100 üncü maddesine göre
kuruluşundan itibaren iki ay içinde verir. Soruşturmanın bitirilememesi
halinde, komisyona iki aylık yeni ve kesin bir süre verilir. Komisyonun bu
konudaki istem yazısı Genel Kurulun bilgisine sunulur. Bu süre içinde
raporun Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına teslimi zorunludur.
Meclis soruşturması komisyonunun yetkileri
MADDE 111– Komisyon kamusal ve özel kuruluşlardan konu ile ilgili
bilgi ve belgeleri isteyebilir; gerekli gördüklerine el koyabilir; Bakanlar
Kurulunun bütün vasıtalarından faydalanabilir; Bakanlar Kurulu üyelerini,
diğer ilgilileri, tanık ve bilirkişileri dinleyebilir.
Komisyon, naip veya istinabe yolu ile adlî mercilerden yardım isteyebilir.
Ayrıca Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun tanıklarla, bilirkişilerle, zapt
ve arama ile ilgili olarak adlî mercilere verdiği hürriyetleri kısıtlayıcı
yetkilerin genel hükümler çerçevesinde kullanılmasını, gerekçesini
bildirmek suretiyle görevli adlî merciden yazıyla isteyebilir.
Komisyon, hakkında soruşturma açılması istenen Başbakan veya bakanın
savunmasını alır. Bununla ilgili olarak talep edeceği belgeleri temin
ettirir.
Komisyon, gerektiğinde alt komisyonlar kurarak Ankara dışında çalışma
kararı alabilir.
Soruşturmanın sonuçlandırılması
MADDE 112– Soruşturma komisyonu raporu, Başkanlığa verildiği tarihten
itibaren on gün içinde bastırılarak hakkında soruşturma açılması istenen
Başbakan veya bakana derhal gönderilir ve Türkiye Büyük Millet Meclisi
üyelerine dağıtılır. Rapor, üyelere dağıtımından itibaren on gün içinde
görüşülür.
Bu görüşmede, komisyona, şahısları adına altı milletvekiline ve o sırada
görevde bulunsun veya bulunmasın hakkında soruşturma açılması istenen
Başbakan veya bakana söz ve-rilir. Son söz, hakkında soruşturma açılması
istenen Başbakan veya bakana aittir ve süresi sınırlandırılamaz.
Görüşmeler tamamlandıktan sonra komisyon raporu Genel Kurulca gizli oyla
karara bağlanır.
Komisyonun Yüce Divana sevk yönündeki raporları ile Genel Kurulun Yüce
Divana sevk kararlarında hangi ceza hükmüne dayanıldığı belirtilir.
Komisyonun Yüce Divana sevk etmeme yönündeki raporlarının reddi, ancak,
Yüce Divana sevke dair verilen ve sevk kararının hangi ceza hükmüne
dayanacağını gösteren bir önergenin kabulüyle mümkün olur.
Yüce Divana sevk kararı ancak üye tamsayısının salt çoğunluğu ile alınır.
Türkiye Büyük Millet Meclisince Yüce Divana sevk kararı alınırsa dosya, en
geç yedi gün içinde Başkanlıkça dizi pusulasına bağlanarak Anayasa
Mahkemesi Başkanlığına gönderilir.
Siyasî parti gruplarında soruşturmayla ilgili görüşme yapılamaması
MADDE 113– Siyasî parti gruplarında, Meclis soruşturması ile ilgili
görüşme yapılamaz ve karar alınamaz.
Ancak bu gruplarda Meclis soruşturması ile ilgili komisyon üyelikleri için
Anayasanın 100 üncü maddesine göre gösterilecek adayların tespiti amacıyla
seçim yapılabilir.
Cumhurbaşkanının vatana ihanetle suçlandırılması
MADDE 114– Anayasanın 105 inci maddesinin son fıkrası gereğince
görevde bulunan veya görevden ayrılmış olan Cumhurbaşkanının vatana
ihanetten dolayı suçlandırılmasını isteyen önerge, Türkiye Büyük Millet
Meclisi üye tamsayısının en az üçte birinin imzasıyla Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına verilir.
Bu önerge derhal Türkiye Büyük Millet Meclisinin bilgisine sunulur;
suçlandırılması istenen Cumhurbaşkanına bildirilir ve Türkiye Büyük Millet
Meclisinin bilgisine sunulmasından başlayarak yedi gün sonraki birleşimin
gündemine alınır.
Bu birleşimde, suçlandırılması istenen Cumhurbaşkanının da dinleneceği bir
görüşmeden sonra, Türkiye Büyük Millet Meclisi üye tamsayısının en az
dörtte üçünün oyuyla suçlandırılması istenen Cumhurbaşkanının Yüce Divana
sevkine karar verilebilir. Suçlandırılması istenen Cumhurbaşkanı, isterse,
savunmasını yazılı olarak gönderebilir. Bu savunma Genel Kurulda aynen
okunur.
Birinci fıkrada söz konusu önerge ile üçüncü fıkrada söz konusu Yüce Divana
sevk kararında, hangi ceza hükmüne dayanıldığı ve suçlandırılması istenen
Cumhurbaşkanınca işlendiği ileri sürülen suçun hangi gerekçeyle vatana
ihanet sayılması gerektiği belirtilir.
____________________