Yedi Meşale şiir anlayışı
Öz Şiir(Saf Şiir) Özellikleri
Cumhuriyet döneminde 1930'lu yıllara kadar memleketçi edebiyat anlayışı
edebiyat ve sanat hayatında etkili olmuştur.
1930'lu yıllara doğru memleketçi edebiyata karşı sanatı ön plana alan
kıpırdamalar görünmeye başlar.
Bu hareketlerin ilki Öz şiiri benimseyen sanatçılardır.
"Didaktik şiir anlayışının şiirle bir ilgisi yoktur.
Bundan dolayıdır ki, ilk yılların heyecanı bitince, şairler de haklı olarak
"beylik edebiyatı" diye nitelendirmeye başladıkları ve birçok kötü şairin
elinde tekerlemeler halini alan, memleketi anlatan şiirlerden bıkmış, yeni
yollar aramaya başlamışlardır.
Batıda savaş sonrası yeni akımlar çıkmıştır. Ancak Batı savaştan çıkmış ve
her şeye inancını kaybetmiş bir halde iken Dadaizm akımı orada, .
inkarcılığının bütün tesirlerini yaşatmıştı. Halbuki bu tarihlerde Türkiye'
de yepyeni bir yaşayış ve inanç vardı.
Yeni bir yaşama mücadelesine başlarken, eski kötümser şairler bile tavır
değiştirmişlerdir. Bundan dolayı ne Dadaizm ne de ondan türeyen yeni
akımlar bizde yankı uyandırdı. Şairlerimiz bu akımları, akımların hızı
geçtikten sonra, İkinci Dünya Savaşı'nın eşiğinde yakaladılar.,,63 .
Türkiye’de Cumhuriyet döneminde "sanat sanat içindir" deyip öz şiir
anlayışını benimseyen ilk grup YEDİ MEŞALECİLERDİR.
Şiirlerini Yedi Meşale adlı bir kitapta toplayan Muammer Lutfi, Sabri Esat
Siyavuşgil, Yaşar Nabi Nayır, Vasfi Mahir Kocatürk, Cevdet Kudret, Ziya
Osman Saba ve Kenan Hulusi Korayadlı gençlerin oluşturduğu bir harekettir.
Bunlar eserlerini Meşale adlı bir dergide yayınlıyor ve bunlara Ahmet Haşim
de yazılar gönderiyordu.
Bu grup artık Ayşe, Fatma edebiyatından bıktıklarını ilan ediyor ve ne
olduğu çok da açık seçik belirtilmeyen ancak Servet/-i Fünun ve Fecr-i Ati
şiir anlayışlarına yakın duran ve bunların devamı olduğunu gösteren şiirler
yazıyorlardı.
Bunlara göre şiir hiçbir fikir ve ideolojinin hizmetinde kullanılamaz
Gerçek şiir, sanat için yazılan, samimi ve yenilik dolu olan şiirdir.
Yedi Meşale'nin Mukaddimesi "Bu eser size her türlü müşkilata rağmen yalnız
sanat aşkıyla çalışan birkaç gencin bir senelik edebi mahsülünü takdim
ediyor" diye başlar.
Mukaddimede gençler kendilerinin de zamanla önemsiz kalacaklarını, buna
rağmen taklitçi edebiyattan kurtulmak için vazifeye atıldıklarını
belirtirler.
Sanat anlayışlarını kısaca şöyle özetleyebiliriz: Dünün mızmız ve soluk
hisleri ve Ayşe Fatma terennümleri terk edilecek.
-Yalnız duygular ifade edilecek. -Şiirin konu ve temaları genişletilecek.
-Yıllardır değiştire değiştire, verilen fikir ve konulardan vazgeçilecek.
-Şiirde canlılık samimiyet ve yenilik esas olacak. -Gerçek bir sanat eseri
meydana getirmek için şiirlerde sanat ve inceliğe dikkat edilecektir.
"Bu önsöz, edebi bir tatminsizlik ve mevcut edebiyattan bıkış ile
edebiyatın bozulduğu bittiği hakkında, hemen her devirde söylenegelen
sözlere bir tepkiden ibarettir.
Bu ifadelerin çoğu Abdülhak Hamid ve Recaizade Mahmut Ekrem'in şiirin
hiçbir şekilde sınırlandırılmayacağını anlatan yazı ve şiirlerini
andırır.,,
Bu şairler Türk edebiyatından Servet-i Fünun ve Fecr-i Ati şairleri Avrupa
edebiyatından da Parnas akımın etkisinde kalmışlardır. Bu hareket fazla
uzun sürmez. Yedi Meşale'yi çıkaran gençlerin çoğunda şiir faaliyeti bir
gençlik hevesi olarak kalır.
Bu topluluğu oluşturan sanatçılar şunlardır:
Kenan Hulusi Koray,
Cevdet Kudret Solok,
Muammer Lütfı,
Sabri Esat Siyavuşgil,
Yaşar Nabi Nayır,
Vasfi Mahir Kocatürk,
Ziya Osman Saba
____________________
!! Dost Dost dedik nicesine sarildim Sadik Dost Kara toprakmis !!