İYİ BİR ANNE BABA OLMAK
İÇİN ÇOCUĞUMUZA YAKLAŞMANIN 5 YOLU:::::[/center]
Kuralları belirlerken baskıcı olmamak çocuklarınızın kötü davranışlarını en
aza indirmenin başlıca yolu.
Ortaokul çağındaki çocukların ebeveynleri her geçen gün yeni zorluklarla
karşılaşıyorlar. Çünkü özellikle o yaş grubunda bulunan çocuklar,
ailelerinden çok kendi yaşıtlarıyla ilgilenmeye daha çok yatkın oluyorlar.
Yapılan araştırmalar gösterdi ki, çocuklarına karşı açık ve sıkı kurallar
konusunda biraz daha esnek, pozitif birer anne baba olmak bilhassa çocuğun
kötü alışkanlıklar ve davranışlardan uzak durması için çok yararlı.
anne baba cocuk İyi bir anne baba olmak ve çocuğunuza yaklaşmanın 5 yolu
Alabama Üniversitesi’nden psikolog Sylvie Mrug, çocuğunuzla
yakınlaşmanın 5 yolunu şöyle özetliyor:
1. Çocuk, iyi davranışlar içerisinde olduğunda onu övün. Onunla ve yaptığı
iyi şeylerle ilgili ona ilgi ve alaka gösterin.
2. Çocuklarınızın arkadaşları ve onların ilgilendiği şeyler hakkında
çocuklarınıza sorular sorun ve onlarla konuşun.
3. Çocuğunuzun nerede olduğunu ve boş vakitlerini kiminle geçirdiğini
öğrenmeye çalışın, onu denetleyin.
4. Davranışlarıyla ilgili kurallar koyun ve bu kuralları uygulayın.
5. Diğer ailelerle konuşun. Onların çocuklarındaki davranış problemlerini
yoluna koyarken uyguladıkları yöntemleri öğrenmek ve sizin aileniz için
uygulanabilirliğini görmek için diğer ailelerle iletişim kurun.
ÇOCUKLARIMIZLA KONUŞMA SANATI::::
cocuk2 Çocuklarda konuşma yetenegi nasıl geliştirilir konuşma şekli ve
kuralı
ÇOCUKLARLA KONUŞMA SANATI Ailelere ya da öğretmenlerle ne zaman konuşma
yapsam, en büyük şikâyetleri “Biz söylüyoruz, ama
dinlemiyorlar,” oluyor. Bugün birkaç örnekle daha etkin nasıl
iletişim kurabiliriz konusuna bakalım istedim. Ahmet yedi yaşında olsun.
Akşam yatma saati de 21.30. Saat 21.00’’de anne başlar,
“Haydi, dişini fırçala, tuvalete git.” Ahmet televizyon
seyretmektedir.
Yanıtlar: “Şu bitsin de…” Anne devam eder “Hadi ama
her gece aynı şey, uyanamayacaksın.” “Beş dakika anne.”
Bu böyle sürer gider. Sonunda siz bağırmaya başlarsınız. Ahmet
“Tamam,” der ve yatmaya gider. Kendi kendinize niçin sizi
dinlemediğini sorar durursunuz. Oysa tüm konuşmanın içinde fark etmeden ona
öğrettiğiniz “Ben öfkelenip, bağırana kadar beni dinlemen
gerekmiyor,’’’’dur.
KARARLI OLUN Çocuklar sizleri çok çabuk tanır ve anlar. Ne zaman
ailelerinin isteklerinde ve söylediklerinde kararlıdırlar anlarlar. Bu
zaman sizin kızarak, bağırmaya başladığınız zaman olmamalıdır. Oysa
Ahmet’’e en başından kararlı ve net olarak yatma zamanının
geldiğini söyleyip uzatmalara izin vermediğinizi gösterseniz, bu tartışma
olmayacaktır. Ayşe dokuz yaşında. Ödev yapması gerekiyor. Tatil günü. Sabah
kahvaltıdan sonra ona: “Ayşe, ödevlerini yapman gerek,”
dediniz. O da size “Tamam,” dedi. Siz masayı topladınız,
bulaşıkları yerleştirdiniz. Baktığınızda Ayşe, TV seyrediyordu.
kids 2 Çocuklarda konuşma yetenegi nasıl geliştirilir konuşma şekli ve
kuralı
Seslendiniz: “Ödevlerini yapmayı unutma.” “Unutmam, merak
etme,” yanıtıyla olay kapandı. Yemeğe oturduğunuzda ödevler tekrar
gündeme geldi. “Ayşe ödevlerini yaptın mı? Keşke yapsaydın, bak zaman
geçiyor.” Ayşe yemekten sonra yapacağını söyledi.
Yemekten sonra yapmanız gereken bir şeyi yaparken, Ayşe size yardım etti.
Çok hoşunuza gitti ve ona “Bana yardım etmen çok hoşuma gidiyor, ama
ödevlerini yapacak mısınız?” dediniz. Bu öykü akşam yatma zamanı
geldiğinde bitmemiş ödevler, siz ve Ayşe arasında tartışmayla sonlanır. Siz
gün boyu ödevlerini yapması gerektiğini söylediğinizi düşünseniz de
sözlerinizden onun okuduğu alt yazı “Beni duymazdan gelmeye devam
edebilirsin, yapacağım bir şey yok,”tur. Ona yalvarmış, sınırsız süre
tanımış olduğunuzu fark etmezsiniz.
Oysa yapmanız gereken basittir. İstediğiniz şeyi belirleyecek, söyleyecek,
gerekirse uyaracak ve harekete geçeceksiniz. Ödevi yapması gereken zamanı
planlayıp net olarak “Öğle yemeğinden önce, saat
13.00’’te dersin bitmiş olacak,” denilmesi gerekir. Süre
bitmek üzereyken, kontrol edip henüz yapmadıysa, “Ayşe, yarım saat
sonra yemek hazır ve ödevinin bittiğini görmek istiyorum,” demek
uygundur. Tüm bunlara karşın, zaman dolduğunda ödev yapılmamışsa ne olacak?
İşte o zaman seçilebilecek farklı yöntemler olabilir. Örneğin “Yemek
hazır, biz oturuyoruz. Sen ödevini bitirdiğin zaman yiyebilirsin,”
yöntemlerden biridir. Bazen bu tür davranışlar her şeye karşın tekrarlanır.
O zaman öncelikle çocukla uzun bir konuşma yapma zamanıdır. Sakince neleri
yanlış yaptığını, bunun kendisini ve sizi nasıl etkilediğini ona anlatın.
Bir program yaparak, buna uyuması gerektiğini, uymadığı zaman olacakları
paylaşın.
Önemli olan çocuğun sizin kararlı ve ne istediğini bilen biri olduğunuzu
anlamasıdır.
____________________
Ben bir kitap im okudukça daha karmaşık olur hikayem